Ezagutu nola detektatu eta nola jokatu behar den telefono-iruzurren aurrean.

Iruzur tradizionalek bilakaera izan dute aro digitalarekin, eta "vishing" a da ohikoenetako bat. Telefono bidezko iruzur mota horretan, zibergaizkileek Iberdrolaren edo konpainiako merkaturatzaile baten plantak egiten dituzte bezeroak engainatzeko eta haien informazio pertsonala eta finantzarioa lortzeko. Horretarako, estrategia faltsuak erabiltzen dituzte, hala nola energia-kontratuaren aldaketei buruzko alerta faltsuak, existitzen ez diren eskaintzak edo hornidura-mozketen mehatxuak, presioa sortzeko eta datu sentikorrak lortzeko.

Iruzurraz gain, iruzur hauek ondorio larriak izan ditzakete, hala nola, identitate lapurreta, banku-kontuetara baimenik gabe sartzea edo kontratatutako zerbitzuetan iruzurrezko aldaketak. Tranpa mota hauetan ez erortzeko, ezinbestekoa da abisu-seinaleak ezagutzea eta dei susmagarriak jasotzean neurriak hartzea.

 

Nola antzeman iruzurrezko telefono-dei bat?

Iruzurrezko deiek eredu komunak jarraitu ohi dituzte biktimak engainatzeko. Hauek dira arreta jarri behar diezun alerta-seinaleetako batzuk:

Icon Telefono

Ustekabeko deia

Aldez aurretik abisatu gabe eta informaziorik eskatu gabe edo eskaintzak jasotzea onartu gabe jartzen dira harremanetan.

Gardentasun falta

Deian ez da identifikatzen zein enpresatatik jartzen den harremanetan, eta ez du informazio egiaztagarririk ematen.

Mezu alarmistak

Zure kontratuan premiazko aldaketak egiteko mehatxua egiten dute edo deskontu erakargarriegiak eskaintzen dituzte..

Azkar jarduteko presioa

Informazioa egiaztatzeko astirik izan gabe berehala erabakiak hartzeko eskatzen dute.

Datu sentikorrak eskatzea

Banku-informazioa, datu pertsonal sentikorrak edo segurtasun-kodeak eskatzen dituzte, hainbat aitzakiarekin.

Ildo horretan, ohiko iruzurretako bat dei bikoitzaren telefono-iruzurra da. Lehenik eta behin, iruzurgileak zurekin harremanetan jartzen dira zure energia-konpainiaren izenean, Iberdrolaren izenean, eta zure kontratuan edo tarifetan izan daitezkeen aldaketen berri ematen dizute. Ondoren, bigarren dei batean, zure mugikorrera iristen den segurtasun-kode bat eskatzen dizute. Ematen badiezu, zure kontuetan sartu eta iruzurrezko mugimenduak egin ditzakete. Tranpan ez erortzeko, ez fidatu dei susmagarriez, eskegi eta erantzun zuzenean gure kanal ofizialen bidez.

Zer egin telefono-iruzur baten biktima izan bazara?

Telefono-iruzur batean erori bazara eta informazio pertsonala eman baduzu edo iruzurrezko ordainketa bat egin baduzu, azkar jardun kalteak minimizatzeko. Hauek dira jarraitu beharreko funtsezko urratsak:

Jarri harremanetan zure bankuarekin: Eman egoeraren berri, edozein transakzio susmagarri blokeatzeko eta zure sarbide-kredentzialak aldatzeko.
Aldatu zure pasahitzak: Sarbide-gakoak partekatu badituzu, eguneratu zure pasahitz guztiak.
Gainbegiratu zure kontuak: Berrikusi aldian behin zure banku-mugimenduak, eta hauteman edozein jarduera susmagarri.
Iruzurraren salaketa: Salaketa bat aurkeztu du Polizia Nazionalean, Guardia Zibilean edo Datuak Babesteko Espainiako Agentzian (DBEA).
Eragindako konpainiari hau jakinarazten dio: Iruzurgileek Iberdrolaren itxurak egin bazituzten, jakinarazi iezaiozu konpainiari bere kanal ofizialen bidez.
Ohartarazi zure inguruneari: Partekatu zure esperientzia senideekin eta lagunekin, telefono-iruzur mota horiek ezagutzen jakin dezaten.
Iruzurrezko deiak saihesteko informazio erabilgarria
"Vishing" etik eta beste telefono-iruzur batzuetatik babesteko, funtsezkoa da segurtasun-ohiturak hartzea. Ez partekatu inoiz informazio pertsonalik deiaren benetakotasuna egiaztatu ez baduzu eta ez fidatu premiaz informazioa eskatzen duten ustekabeko dei edo mezuekin. Edozein eskaera susmagarriri erantzun aurretik, kontsultatu Iberdrola Españako gure kanal ofizialak.

Iruzurra saihesteko gure aholkuak

Zure segurtasuna are gehiago indartzeko...

Ez fidatu larrialdiaz. Azkar jokatzeko presioa egiten badizute, mehatxu edo promesa onegiak eginez, susmoa duzu.
Egiaztatu iturria. Egiaztatu mezuaren bidaltzailea edo deitzen duen pertsona benetan ordezkatzen duen enpresarena dela.
Ez partekatu bereziki babestutako informaziorik. Ez eman inoiz pasahitzik, banku-daturik edo segurtasun-koderik ezezagunei.
Saihestu lotura susmagarriak. Esteka batean klik egin aurretik, berrikusi URLa ofiziala dela eta aukeratu ordainketa-metodo seguru bat.
Zenbaki susmagarriak blokeatzen eta salatzen ditu, etorkizunean iruzurrak saihesteko.
Online ordaintzeko, plataforma seguruak eta ordainbide fidagarriak baino ez erabili.

Kontuan izan Iberdrola España enpresak edo banketxeek 30 egun lehenago jakinarazi behar dutela, idatziz, tarifen edozein aldaketa. Abisu horiek kanal ofizialen bidez eta idatzizko komunikazioen bidez egiten dira. Inoiz ez dizugu deituko datu pertsonalak edo sarbide-kodeak eskatzeko.

Nola babesten zaitu Iberdrola Españak?

Iberdrola Españan zure kudeaketak, kontratazioak eta ordainketak babesten ditugu. Informazio pertsonala behar badugu, lehenago jarriko gara zurekin harremanetan informazioa lortzeko..

Segurtasuna

Sarbide blindatua

Pasahitz sendoen bidezko babesa eta egiaztapen bikoitza funtsezko prozesuetan.

Bermea

Ordainketa seguruak

Transakzio seguruak bermatzeko PSD2 protokoloa betetzen dugu.

Fidagarritasuna

Zure infoa babestuko dugu.

Inoiz ez dizugu datu pribaturik eskatuko posta elektronikoz, SMS bidez, WhatsApp bidez edo dei baten bidez.

Prebentzioa

Zibersegurtasuna

Gure sistemen eta hornitzaileen segurtasuna gainbegiratzen dugu.